fj2013

Ferenc József cirkáló búvárrégészeti expedíció 2013

by Varga Tamás on 2013. június 3. hétfő

No Comments

Ferenc József cirkáló búvárrégészeti expedíció. Helyszín: Horvátország, Prevlaka félsziget. Szakmai vezetők: Czakó László, Dr. Balogh Tamás. Merülésvezetők: Kovács Attila, Miklós Tamás, Czakó Ádám, Bán Tibor. Résztvevő szervezetek: Karsztvíz Sportegyesület, Vizek Mélyén Idők Mélyén Alapítvány, Nautilus Búvár Csoport Székesfehérvár, Adventure Diving Club Marosvásárhely. Fotók: Varga Tamás.

Történelem: 1918. október 31-én 16 óra 45 perckor az Osztrák-Magyar monarchia hadiflottája végleg bevonta hadilobogóját, melyet addig ellenség előtt egyetlen hajója sem vont be. November 5-én az antant erők megszállták a monarchia hadikikötőit, közöttük Cattarót, és lefoglalták a hadiflotta ott állomásozó egységeit. Ezek között volt az 1889-ben vízre bocsátott, 4000 tonna vízkiszorítású, 103 méter hosszú cirkáló, a Ferenc József, hivatalos nevén: SMS Kaiser Franz Josef 1.

Az SMS Kaiser Franz Joseph I. és testvérhajója az SMS Kaiserin Elisabeth úgynevezett “védett cirkálók” voltak ami azt jelenti, hogy csupán egy vékony fedélzeti páncél védte a kazán- és gápházat, valamint a lőszerraktárakat. Vízkiszorítása 4063,7 tonna, teljesen felszerelve 4566,7 tonna volt. A két hajócsavart dugattyús gőzgépek hajtották 6000 lóerővel, amivel 17 csomó sebességre volt képes. Hosszúsága 103 méter, szélessége 14,7 méter, merülése 5,7 méter volt. Fegyverzete 2 db 24 cm-es, 6 db 15 cm-es 2db 7 cm-es, 13db 4,7 cm-es és 2 db 3,7 cm-es löveg volt.

A fegyverszünet megkötése után a hajót a lefoglaló francia tengerészek zsúfolásig megtöltötték „zsákmányanyaggal” és a Punta d’Ostro parti erőd előtt lehorgonyozták. 1919 október 17-én egy éjszakai viharban a hajó ismeretlen okból felborult, majd elsüllyedt a francia legénységgel együtt.

2008 óta évente két napra kaphattunk engedélyt a hajó kutatására, melyet ki is használtunk. Sikerült a roncsot borító kötelek hálók és horgonyok eltávolítása a biztonságos merülési lehetőségek megteremtéséhez. Rákövetkező években állapotfelmérés és minden lehetséges módon dokumentálás folyt. Ennek eredményeként egy részletes roncsrajz, grafikák és fotók készültek, valamint egy fél órás dokumentumfilm a Monarchia roncsai című sorozat részeként.

A tervezett komplett kutatási anyaghoz azonban kevés és rossz minőségű fotódokumentáció áll rendelkezésre mely elsősorban a roncs helyzetéből adódó rossz látási viszonyoknak köszönhető. Ezért az idei év fő feladatának a fotózást tekintettük, valamint a tavalyi évben talált ismeretlen eredetű robbanásra utaló nyílás vizsgálatát terveztük.

A két merülőnapon a műszaki és technikai nehézségek ellenére mindkét területen pozitív eredményeket ért el a csapat. Megosztva a helyszíneket, párhuzamosan kutatunk két csoportban, egy időben a hajó különböző pontjain. A húsz technikai búvárból álló csoport feladatukhoz és gázkeverékeikhez mérten különböző fenékidőkkel dolgoztak. Egyik csoport a nehezen hozzáférhető bal oldali orrészen, míg a többiek a taton található feliratnál illetve a segédkormány után kutatva a hajó belsejében merültek. Sikerült dokumentálni a feltehetően robbanásból származó nyílást, a felhúzott bal oldali horgonyt, a hiányos feliratot és némi nehézség árán a belsejében felhalmozott fűtőanyagot. További vizsgálatokig nem tudunk biztos információkat közölni, de néhány jel arra mutat, hogy nem az ismert körülmények az elsüllyedés valódi okozói.

A kutatások lassan haladnak, mivel rövid időszakokban, extrém körülmények közt, rossz látótávolságban kell dokumentálknunk. Öt év alatt csupán 10 merülésünk volt a munkálatokra, de eredményeink lassan összegyűlnek és egésszé formálódnak. Az expedíció hazaérkezése után két nappal már rövid tájékoztatót tarthattunk a sajtó megjelenése mellett. További részleteket és képeket az utómunkálatok után közzétesszük.

Köszönjük a bíztatást és a részvevők önzetlen munkáját, odaadását.

Leave a Reply