A hadizsákmány bosszúja

by Varga Tamás on 2010. december 19. vasárnap

No Comments

A hadizsákmány bosszúja

November 5-én az antant erők megszállták a monarchia hadikikötőit, közöttük Cattarót, és lefoglalták a hadiflotta ott állomásozó egységeit. Ezek között volt az 1889-ben vízre bocsátott, 4000 tonna vízkiszorítású 98 méter hosszú cirkáló, a Ferenc József, hivatalos nevén: SMS Kaiser Franz Josef  1.

A hajót a lefoglaló francia tengerészek zsúfolásig megtöltötték „zsákmányanyaggal” és a Punta d’Ostro parti erőd előtt lehorgonyozták. Az ezt követő éjszakai viharban a hajó „ismeretlen okokból” felborult, és elsüllyedt, a francia legénységgel együtt.
A hajót több éve szeretnénk lefilmezni, lefotózni, és kutatni, de a hajó helyzete ezt eddig nem tette lehetővé, mivel Montenegró és Horvátország határán van, és egyik ország hatóságai sem engedélyezték a merülést.

2007. július 22-én végre sikerült nekem /Czakó Lászlónak/ és Kovács Attila búvár barátomnak a roncson merülni, Kovács Attila ismeretségének köszönhetően, a Zágrábi TV, stábjához csatlakozva, a horvát rendőrség búvárcsoportja, és a Horvát Kulturális és Természeti Örökségvédelmi Minisztérium képviselőjének kíséretében.
A hajóroncs 43 méter mélyen fekszik oldalára borulva. A két világháború között jugoszláv katonai búvárok az ágyúit leszerelték, a lőszereket kiemelték. Az ágyúkat Montenegró fővárosában Cetinjében a polgármesteri hivatal elé kirakták, mint háborús emléket.

A merülést jó látási viszonyok között végeztük, melynek teljes időtartama több min 75 perc volt. Ennek csaknem fele, úgynevezett „kizsilipelés”, azaz lassú lépcsőzetes felemelkedés, ami igen unalmas dolog.

A merülés jó látási viszonyok között, végig videó- és fotódokumentálással telt.
Sikerült megfejteni az elsüllyedés valószínű okát is. A jobb oldali főhorgony nem volt leeresztve, így a túlterhelt, viharba került hajót a baloldali horgonylánc húzása egyre jobban a bal oldalára billent, és végül felborult. A jobb oldali főhorgonyt, ami most is a helyén van, lefényképeztük.

Érdekesség még, hogy a Ferenc József cirkáló testvérhajója, a Kaiserin Elizabet, azaz az Erzsébet császárné, (Ferenc József felesége) szintén elsüllyedt, csakhogy Kínában Csingtau kikötőjében. Az ágyúkat erről is levették, de még az elsüllyedés előtt az osztrák-magyar tengerészek. Ezekkel az ágyúkkal lőtték a japánokat, míg volt lőszerük, és a hajót pedig a fenékszelepek megnyitásával elsüllyesztették, 58 méter mély vízbe, hogy ne kerüljön az ellenség kezére.

Emlékeztetőül: az eddig általunk megtalált, és dokumentált Osztrák-Magyar hadihajók roncsai:

–    Szent István csatahajó                        20.000 tonna 150 m hosszú  70 méter mélyen
–    Streiter romboló                                      400 tonna   66 m hosszú  65 méter mélyen
–    Zenta cirkáló                                        2.300 tonna   92 m hosszú  75 méter mélyen
–    Flamingó (26 sz, torpedónaszád)              78 tonna   39 m hosszú  45 méter mélyen
–    Ferenc József cirkáló                           4.000 tonna   98 m, hosszú  43 méter mélyen

Leave a Reply